Waarom is het belangrijk dat er meer vrouwen en non-binaire artiesten op Jera
spelen?
Meer vrouwen op het podium draagt bij aan herkenbare rolmodellen in de scene, waardoor je buurmeisje sneller
een
gitaar oppakt. Het boeken van meer vrouwelijke bands een directe aanval op de economische ongelijkheid die
heerst in de muziekindustrie. Het meer boeken van vrouwelijke bands draagt bij aan het dichten van het
verschil
in verdiensten tussen mannelijke en vrouwelijke bands waarbij nog mannen meer verdienen per gig. Als een
artiest
een vollere agenda heeft gaat de prijs automatisch omhoog. En laten mannen nou net meer geboekt worden… Deze
pay-gap zorgt er ook voor dat vrouwelijke bands minder snel groot worden: om fulltime muziek te maken heb je
geld nodig, en om geld te verdienen heb je gigs nodig. Haal je het niet uit gigs? Dan kan je geen fulltime
muziek meer maken. Dit alles is een direct gevolg van het patriarchale systeem dat vrouwen structureel
benadeelt
en hen de kansen ontneemt om zich net zo te ontwikkelen als menselijke artiesten.
Hebben vrouwelijke artiesten geen gelijke kansen om groot te worden?
Zoals bij de vorige vraag genoemd heb je om groot te worden exposure, geld en tijd nodig. Door het
patriarchaat
zijn vrouwen nog altijd verantwoordelijk voor verzorgende taken. Denk aan mantelzorg voor familie of
huishouden
boven op een baan1. Zo blijft er minder tijd over om te repeteren of om spontaan gigs op te kunnen pakken,
helemaal als je bijvoorbeeld een kind thuis moet verzorgen en niet zomaar weg kan. Mannen domineren nog steeds
de boekings- en tournetwerken, wat betekent dat vrouwen minder vaak geboekt worden en minder verdienen. Dit is
geen helaas geen toeval. Het is een ingebakerde vorm van onderdrukking die ervoor zorgt dat vrouwen minder
stel
doorbreken in de scene. Tijd, exposure en geld zijn dus echt een grotere uitdaging voor een vrouw. Dit is een
directe consequentie van het kapitalisme en patriarchale rolverdelingen in de samenleving.
Worden er dan niet bands alleen geboekt puur omdat er vrouwen in zitten,
in plaats van voor de muziek?
Dit argument is een excuus om de status quo te handhaven. Festivals die bewust werken aan diversiteit in hun
line-ups geven aan dat ze ook meer nieuw talent zien bovendrijven die anders over het hoofd zouden wou worden
gezien. Door het bieden van een podium worden deze artiesten sneller opgepikt bij andere events, juist vanwege
hun muziek2! Getalenteerde vrouwelijke, non-binaire en trans-artiesten zijn er altijd al geweest, alleen het
podium mist soms. Meer zichtbaarheid betekend meer boekingen, wat helpt om deze ongelijkheid te bestrijden.
Simple as that! Het gaat er niet om vrouwen te bevoordelen, maar om de ongelijkheid die hen altijd benadeeld
heeft te corrigeren. Dit heet equity.
Waarom is het belangrijk dat vrouwen op de mainstage staan?
Acts op de mainstage krijgen vaak meer media-aandacht, bij bijvoorbeeld festival reviews4. Deze zichtbaarheid
draagt bij aan meer boekingen Ook is de kans groter dat acts sneller op andere mainstages terechtkomen wanneer
ze vaker op mainstages staan. Het is dus belangrijk om de cirkel te doorbreken!
De sfeer op Jera vind ik vet. Gaan al die veranderingen daar niet ten koste van?
Wat ons betreft gaat met een diversere line-up de sfeer er alleen maar op vooruit! Een diversere line-up trekt
een diverser publiek, wat leidt tot een veiligere ruimte voor meer mensen waar iedereen zich welkom voelt.
Iedereen voelt zich vrijer in een moshpit waarbij je niet bang hoeft te zijn om in je kont geknepen te worden,
en je zonder zorgen los kan gaan. Diversiteit versterkt de community, veiligheid en de gedeelde passie voor
muziek. Daarnaast geeft Jera al aan dat de helft van hun personeel vrouw is. Dit is alleen nog niet te zien op
het podium, en daarmee ook in het publiek.
Hoe verhoudt Jera zich tot andere festivals?
Eerlijk? Ook andere festivals doen het nog niet goed. Maar vergeleken met andere festivals doet Jera het net
wat
slechter. Rock Am Ring had 4% vrouwelijke artiesten5 en Leeds 20%6. Het gemiddelde percentage aan vrouwen in
metalbands is 3%7. Daar zit Jera dit jaar net boven. Echter zijn er in punk complete subgenres rond
vrouwelijke
en genderdiverse bands8, dus die 3,1% van Jera is echt de bare minimum. Jera moet en kan beter doen dan dit.
Het
is tijd dat Jera verantwoordelijkheid neemt en actief werkt aan het bevorderen van gelijkheid en diversiteit
op
het festival.